Zes mythes over de kassa in de Cloud

Terug naar overzicht blogs
21 augustus 2015

De nieuwe generatie kassa biedt u een nieuwe manier van werken. Voortaan zit u aan het einde van de dag geen bonnetjes meer op te tellen of de voorraad op te nemen. Zowel omzet als voorraad zijn al verwerkt in de administratie. Zo heeft u up-to-date inzicht en hoeft u eigenlijk niet meer op de zaak aanwezig te zijn. Althans, niet meer in iedere zaak want de omzet van uw andere filialen is realtime in te zien. Hardware nodig? Een extra kassa of smartphone is eenvoudig aan te sluiten op het huidige systeem. Devices zijn makkelijk te vervangen, te bedienen of uit te zetten.

Alvorens u wilt over stappen naar een online kassasysteem, is het nodig eventuele punten van zorg bij u weg te nemen. De volgende mythes ziet u wellicht als beren op de weg.

Cashr - uw gegevens altijd beschikbaar in de cloud

1. Cloud is niet veilig
Ondernemers vragen ons wel eens of de Cloud wel veilig is. Vooral als het om financiële data gaat, is dat een goede vraag. Tenzij een meteoriet half Nederland raakt en dus ook het datacenter getroffen wordt, is er geen reden om te denken dat uw data in gevaar is. Deze locaties zijn beter beveiligd dan u dat zelf ooit zou kunnen. Bovendien worden de gegevens niet op één maar op twee geografisch verschillende plekken bewaard. De Cloud biedt u online beschikbaarheid, op elk moment en overal. Niet alleen in geval van bliksem waarbij uw onderneming in vlammen op gaat maar ook bij een aanval van cybercriminelen. Alle omzetten blijven netjes gearchiveerd en opvraagbaar. Cashr is houder van het certificaat betrouwbaar kassasysteem en bewijst hiermee van tijd tot tijd gecontroleerd te worden op onder andere het onderwerp Veiligheid.

2. Wifi-ontvangst is onbetrouwbaar
Het aanleggen van een wireless netwerk voor het ontvangen van internet is een basisbehoefte van een online kassa. Niet voor elke minuut waarop u met de kassa werkt maar het liefste wel. Daarom adviseren wij het netwerk op te delen in een publiek domein en eentje waar alleen uw kassa’s gebruik van maken. Wij kunnen u hiermee ter plaatse bij helpen. Onze medewerkers hebben vakkundige kennis voor het aanleggen van een betrouwbare omgeving. Ook kunnen zij een nieuwe router aansluiten en het systeem van kassa’s in werking stellen. U moeten op tijd uw internetabonnement betalen en veeleisende klanten zullen er voor willen kiezen om twee verschillende providers aan te sluiten.

3. Niet kunnen afrekenen bij storing of buiten bereik
De online kassa is voortdurend in verbinding met de databank in de Cloud. Op het moment dat de verbinding even onderbroken wordt, zal de informatie lokaal worden opgeslagen. Wanneer de verbinding terug keert wordt deze data alsnog naar de Cloud gebracht. Daar wordt alle data meteen geback-upt. Ook de communicatie tussen de verschillende (smartphone)devices op uw netwerk is van belang. Zo weten alle kassa’s per tafel of klant wat er besteld is en nog afgerekend moet worden. Mocht zich een storing voor doen, of als de runner buiten bereik van het wifipunt komt, kan men toch met de app blijven werken. Zodra de verbinding weer is hersteld, maakt de app weer contact met de andere devices in het netwerk en worden de gegevens tot de laatste handeling bijgewerkt. Wij noemen dit het synchroniseren van de kassa’s. Dit is mogelijk omdat onze app een zogenaamde native app is (in tegenstelling tot een webapplicatie waarvoor altijd een internet verbinding vereist is). Het synchroniseren gebeurt ook in de Cloud, met de centrale database.

4. De pin kan niet worden gekoppeld
Nieuwe gebruikers adviseren wij om de Worldline Atos Yomani in te zetten. Dit is de pinterminal die moeiteloos gekoppeld kan worden met Cashr. Wij zijn eveneens houder van het certificaat dat Worldline uitreikt als leverancier aan bedrijven die een betrouwbare en stabiele koppeling heeft ontwikkeld. Mocht u al gebruik maken van een pinterminal, dan kan het zijn dat er tijdelijk geen integratie met het kassasysteem beschikbaar is. Er wordt gewerkt om het aantal koppelingen met pinterminals uit te breiden.

5. Mobiele devices zoals tablets zijn niet duurzaam
Vooropgesteld dat een kassa soms veel te verduren heeft, is een Apple iPad bijvoorbeeld, duurzamer dan u zult verwachten. Voor de gemiddelde levensduur wordt 3-5 jaar aangehouden. Waar een traditionele kassa van € 5.000,- misschien een langere levensduur beloofd wordt, is de vervangingswaarde van een enkele iPad te verwaarlozen. Bovendien heeft u eerder modernere hardware in huis en is de software die u erop draait, voortdurend aan verbeteringen onderhevig en kinderlijk eenvoudig te updaten door simpelweg de nieuwe app erop te plaatsen.

6. Bij diefstal of brand is alles kwijt
Met een online kassa bent u verzekerd van de opslag van alle aangeslagen bedragen. U bent beter beveiligd tegen diefstal of brand dan een traditionele kassa, of kassa’s die gebruik maken van een server. Alleen in het geval dat uw tablet of smartphone gestolen wordt voordat er gesynchroniseerd is, kunt u enige vorm van dataverlies ervaren maar beslist niet veel omdat er continue en realtime geschakeld wordt tussen al uw devices en de Cloud. Bij diefstal van een van de smartphones, kunt u toch gewoon afrekenen met de klant door een ander device te gebruiken (bijvoorbeeld uw hoofdkassa op de balie of een andere smartphone).

Overtuig uzelf. Download de gratis Cashr app en start meteen met de online kassa »

Klaar om Cashr uit te proberen?